Dieta FODMAP

Dacă suferi de sindromul colonului iritabil poate ai auzit de dieta FODMAP, un protocol dietetic conceput de o echipă de cercetători australieni în tratarea simptomelor acestei afecțiuni.

Sindromul colonului iritabil sau colita este o afecțiune cronică gastrointestinală caracterizată prin manifestări neplăcute abdominale cum ar fi balonarea, durerea, constipația sau diareea ce afectează calitatea vieții pacienților. Un procentaj de 11 % din populația lumii suferă de acest sindrom, conform unui studiu epidemiologic publicat in 2014.

Ce este dieta FODMAP?
Este practică dietetică temporară iar protocolul ei stă chiar în denumire care e un acronim și presupune eliminarea sau limitarea din alimentație a unor carbohidrați Fementabili cum ar fi Oligozaharidele, Dizaharidele, Monozaharidele și Polioli. Consumul de alimente ce au în conținut acești carbohidrați are ca rezultat creșterea volumului de lichid și gaze din intestin ce provoaca simptomele neplăcute.

Dieta are 3 faze :

  • Eliminarea alimentelor ce conțin carbohidrații FODMAP – o fază ce poate avea o durată între 3-8 săptămâni în funcție de cazul fiecarui pacient;
  • Reintroducerea alimentelor ce conțin carbohidrații FODMAP – acest lucru se face treptat, câte un aliment introdus o dată la câteva zile pentru a identifica alimentele ce declanșează simptomele neplăcute;
  • Menținerea unei diete adecvate pe termen lung ce limitează doar alimentele FODMAP ce declanșează simptomele sindromului de colon iritabil.Alimentele se impart în 2 mari categorii : alimente cu conținut FODMAP scăzut și alimente cu conținut FODMAP ridicat. De altfel contează cantitatea consumată, nu sunt indicate porțiile mari chiar dacă acestea conțin alimente cu conținut FODMAP scăzut.

Și totuși ce mâncăm?
Alimente cu conținut FODMAP scăzut – se consumă
Morcov, castravete, fenicul, vinete, broccoli dovlecei, fasole verde ,căpșuni, ananas, struguri, portocale , pui, ouă ,somon, semințe de dovleac, arahide și nuci,cartofi, pâine fără gluten, quinoa, orez brun,popcorn.

Alimente cu conținut FODMAP crescut – se evită
Usturoi, sparanghel, ceapă, ciuperci, fasole, mure, pepene verde, prune uscate, piersici, curmale, avocado, cârnați, pește prăjit, migdale, caju, fistic, grâu și pâine pe bază de gluten, secară, produse de patiserie și paste.

Mesaj de luat acasă : Există numeroase studii clinice care dovedesc eficacitatea acestei diete, însă fiecare organism are particularități diferite. O abordare greșită a acestei diete poate avea efecte neplăcute. Discută cu medicul și dieteticianul tău pentru a-ți personaliza dieta.

 

Facebook
YouTube
LinkedIn
X
Add to cart